Framtidens jernbanehistorie

I_signalgangen_Maria_Dahl.jpg
To glade menn er ferdige med lokomotivførerutdanningen. Nå ser de fram til å bli en del av landets rike jernbanehistorie.

Jeg treffer to glade menn i den opprømte tiden rett mellom eksamen og avslutningen. Nå har de begge nettopp vært inne hos eksaminator og fått den betryggende beskjeden om bestått utdanning som lokomotivførerkandidat. Etterpå venter kake og utdeling av vitnemål.

Det lyser av øynene deres, bevegelsene er raske og lette. Smilet sitter løst rundt leppene. Asbjørn Dvergsnes (46) og Johan Jakhelln (36) er ferdige etter halvannet års strev ved Norsk jernbaneskole.

Hvordan har dere det nå?

- Det føles bra, svarer de i munnen på hverandre og viser tommelen opp. - Jeg gleder meg til å komme videre med livet og finne en jobb, sier Johan. Asbjørn nikker og istemmer - Vi gleder oss til å få brukt alt det vi har lært på jernbaneskolen. Det var en hard grilling fra sensorene, men det gikk jo bra.

Det er ikke lite de har vært med på gjennom det siste halvannet året. Her på Norsk jernbaneskole på Grorud har de lært om togsett og kjøring, om bremser, signaler og trafikkregler. Undervisningen har vekslet mellom teoriundervisning, øvelse i skolens togsimulatoranlegg og praksis ute på linja.

Hva var det som gjorde at du valgte akkurat denne utdanningen?

- Asbjørn bor på en jernbanestasjon, røper Johan med et glimt i øye, så det var jo ikke rart at han havnet her. - Det er riktig det, sier Asbjørn. Jeg har også reist mye. Vi er begge godt over snittet interessert i tog og bane. Vi ser fram til å bli en del av jernbanehistorien. Asbjørn har vært til sjøs, har vært maskinist på mange ulike fartøy, og er særlig interessert i teknisk maskineri. Ved jernbanen er det mye nytt og interessant å lære.

Johan har en annen bakgrunn. - Ja, jeg ble nedbemannet der jeg var, og trengte noe nytt. Jeg hadde noen bekjente som hadde gått på Norsk jernbaneskole, og hadde fått et godt inntrykk gjennom dem. Så jeg søkte, var heldig og kom inn. Da jeg startet opp trodde jeg det var sikkert å få jobb, nå har jo bildet endret seg, og vi er ikke like sikre lenger. Er dere bekymret, spør jeg. - Ikke så veldig, svarer de med et skjevt smil. De ser på hverandre. Det kommer nok til å ordne seg, nikker de til hverandre. - Vi er forsiktige optimister.

Johan er fra Oslo og Asbjørn er fra Telemark. Vi flytter dit det er jobb å finne, sier de.

 

Ved_Briotoget_Maria_Dahl.jpg

Inntil de får eget førersete får det holde med Brio.

 

Hvordan ser du for deg at jobblivet ditt kommer til å bli?

- Det blir en skikkelig selvstendig jobb, forteller de, med tidenes kontorlandskap. Der får vi brukt vitnemålet. Vi ser fram til å kose oss med en kopp kaffe i eget førerrom, være selvstendige og endelig få utøve yrket vårt. Trafikksikkerhet her nok det viktigste vi har lært, sier Johan. Asbjørn skulle gjerne ha øvd mer på å kjøre gods.

Hva synes dere om den opplæringen dere har fått?

Her har vi truffet mange dyktige instruktører som har løftet oss og hjulpet oss å få inn all den nødvendige kunnskapen. Alle har vært faglig dyktige, selv om ikke alle hadde all pedagogikken inne.  De flinkeste hadde god struktur på undervisningen sin, og klarte å vise problemstillingen fra flere innfallsvinkler. Engasjement er kjempeviktig, mener Asbjørn, og de fleste instruktørene har mye av det.

 

Det_obligatorieske_klassebildet_Maria_Dahl.jpg

Det obligatoriske klassebildet

 

Har dere noen gode råd til fremtidige lokomotivførerstudenter?

- Å, ja, sier de begge. Legg deg til gode studievaner med en gang, og ikke tro at dette er lett. Legg et godt grunnlag fra første stund, og hold fokus under hele løpet. Nå har du et år foran deg hvor dette må prioriteres, og det må både du, og også familie og venner, være forberedt på. Mye av tiden må du være på praksis andre steder enn der du bor, og utdanningen er krevende. Begynn tidlig også å legge planer for hva du skal gjøre etter endte utdanning, ta kontakt med foretakene og sørg for å ha gode forhold til dem.

- Du må ha interesse for faget. Det er en god skole og et godt studium, lærerikt, nyttig og interessant. Den som søker seg hit må ønske seg mer enn bare en jobb og lønn, det er begge enige i.

Jeg takker for praten så langt med to glade og optimistiske menn. Nå skal de inn, høre på gode ønsker fra skolen, få utdelt vitnemål og spise kake. Hva som skjer etter det det er foreløpig ukjent. Norsk jernbaneskole ønsker lykke til, til alle våre studenter!

 

Jakhelln_mottar_vitnemalet_Maria_Dahl.jpg

Rektor Kai Jensen, hovedlærer Bjørn Kristiansen og nybakt lokomotivførerkandidat Johan Jakhelln.

 

 

Publisert: 16.03.2018 14:40 av Maria Dahl

Oppdatert: 18.04.2018 09:32 av Maria Dahl
« Tilbake
Del denne siden på:
Kontakt oss

 

Kai Erik Jensen

Rektor

tlf. 986 87 370

Send e-post

 

Ane H. Jordal

Studieinspektør

tlf. 995 10 159

Send e-post

 

Silje Høiland Stenersen

Koordinator 

tlf. 958 57 483

Send e-post

 

 

 

 

 

Godkjent etter:

NS-EN ISO 9001:2015

 

Org.nr: 916 810 962

 

 

Besøksadresse

Østre Akervei 256, Jernkroken

0976 Oslo

 

Postadresse tidsskrifter/postpakker

Postboks 37, Alnabru

0614 Oslo

 

 

Fakturaadresse

Jernbanedirektoratet
DFØ Trondheim
Postboks 4746
7468 Trondheim

 

E-post: post@jernbaneskolen.no

Sentralbord: 990 99 949

 

 

 

Ansvarlig redaktør

Skolesjef

Eva Ervik

 

Nettredaktør

Kommunikasjonsrådgiver

Maria Dahl

Norsk jernbaneskole på sosiale medier