Innføring i AT-system

Foto:Ãystein Grue
Når kontaktledningsanlegget i Bane NORs infrastruktur skal fornyes, er det AT- anlegg (autotransformator) som blir bygget.

Med fornying menes oppgradering av eksisterende anlegg, og nyanlegg. Hovedgrunnen til at AT-systemet blir bygd er at overføringskapasiteten blir mye bedre enn med tradisjonelt KL-anlegg, dermed kan togtettheten økes. AT- anleggene bygges på master for KL-anlegg, med en egen leder på toppen av mastene. Disse blir kalt PL- og NL-leder.

Vi på Norsk jernbaneskole har utviklet et innførings kurs i AT-system og en lærebok. Hensikten er at kandidatene skal få en innføring og en forståelse av AT-systemet, både når det gjelder definisjoner og komponenter som er i AT-anlegg. Dette gjelder også det el-sikkerhetsmessige i et AT-anlegg. Neste kurs planlegges 18.oktober.

Her kan du melde deg på kurset.

Foto: Øystein Grue

Publisert: 11.09.2018 08:00 av Monica Hammertoft Kaddour

Oppdatert: 10.09.2018 13:50 av Monica Hammertoft Kaddour
« Tilbake
Del denne siden på:

Godkjent etter:

NS-EN ISO 9001:2015

 

Org.nr: 916 810 962

 

 

Besøksadresse

Østre Akervei 256, Jernkroken

0976 Oslo

 

Postadresse tidsskrifter/postpakker

Postboks 37, Alnabru

0614 Oslo

 

 

Fakturaadresse

Jernbanedirektoratet
DFØ Trondheim
Postboks 4746
7468 Trondheim

 

E-post: post@jernbaneskolen.no

Sentralbord: 990 99 949

 

 

 

Ansvarlig redaktør

Skolesjef

Eva Ervik

 

Nettredaktør

Kommunikasjonsrådgiver

Maria Dahl

Norsk jernbaneskole på sosiale medier