Bane NOR prøver ut droneteknologi på Norsk jernbaneskole

Forside_Drone_fra_Laila.png
Er det en fugl? Er det et fly? Nei, det er Bane NOR som tester ut droner for smøring av sporveksel.

Bane NOR satser på bruk av droner til oppgaver innen drift og beredskap. Droner er særlig godt egnet til kartlegging og observasjon ved skred, ras eller flom. Nå tester de også ut om droner egner seg til smøring av sporveksler. Bane NOR er av de første i verden som tester ut dette.

- Vi skal demonstrere smøring av sporveksel med drone. Dette vil skje halv-autonomt. Det betyr at dronen vil smøre veksel uten at noen flyr den, forteller Jørgen Torgersen, systemansvarlig Smart vedlikehold fra avdeling for digitalisering og teknologi i Bane NOR.

- Mange tror at droner bare kan brukes til bilder og filming, sier Kristian Andreassen, Flight Operation Manager i Nordic Unmanned, firmaet som leverer dronene. – Vi tenker mer på droner som verktøy på lik linje med roboter, men som har den egenskapen at de også kan fly.

Demonstrasjonen skal være til uttesting, og til ære for NRK som kommer og skal lage reportasje om bruk av ny teknologi ved jernbanen. Vi fikk være med på generalprøven. Til tross for kraftige vindkast og truende regn gikk alt bra. Ernst Morten Aase og Christoffer Lie Syversen var godt fornøyde med hvordan dronen oppførte seg, og mener programmeringen var slik den burde være.

Ernst_Morten_Aase_og_Christoffer_Lie_Syversen_fra_Nordic_Unmanned_tilpasset.png

Foto: Ernst Morten Aase og Christoffer Lie Syversen fra Nordic Unmanned gjør klar dronen.

 

Bruk av drone er fremtiden for jernbanen

Dette er neste trinn i den teknologiske utviklingen når det gjelder vedlikehold av jernbanen, sier Bane NOR.

- Fordelene med droner er at normal togtrafikk kan opprettholdes under inspeksjoner fordi de kan fly et stykke over kontaktledning og inspisere jernbaneinfrastruktur med avanserte sensorer som lidar, termografering, kamera med mer. Disse bildene/datapunktene kan analyseres ombord på dronen og sendes videre til skyplattform om noe er galt på infrastrukturen.

Droner kan også være under kontaktledningen for å smøre veksler på korte luker i rutetabellen, noe som ikke er forsvarlig for våre kollegaer i gult å bruke, sier Torgersen. Dronen har en flytid på over 20 minutter og kan dekke lange strekninger.

- Bruk av drone gjør at man kan utføre oppdrag som inspeksjon, og også enkle oppgaver som her i dette tilfellet å smøre en veksel. Dette kan da gjøres hele døgnet og uten fare for liv og helse, i motsetning til når vi må ha folk eller store kjøretøy på sporet. Det fører til at man kan oppdage feil og utføre viktige reparasjoner raskere, sier dronefører Andreassen.

 

Bane NOR er i forkant av utviklingen

- Det er flere utfordringer ved å fly i et slikt miljø, påpeker Andreassen. På sikt vil det jo være droner som flyr helt av seg selv og kun har en observatør. På en side er det det regulatoriske, det krever en del. Utstyret må kunne ta egne korrekte valg av rute og kunne oppdage hindringer, personer, tog og annet som vil kunne komme i veien. Men all teknologien som trengs finnes allerede, og det skjer hurtig utvikling på dette, så det handler mest om prioriteringer for å finne de beste løsningene som gir mest valuta for pengene. Bane NOR er med på å ta et steg mange har snakket om, men aldri har tatt tidligere.

Utfordringen, slik Bane NOR ser det, er å klare å operasjonalisere dette autonomt uten at alt må være forhåndsdefinert, sier Torgersen.

SolDrone_og_minister_Laila.png

Foto: Kjetil Solvik-Olsen som dronefører på jernbaneskolen ved en tidligere anledning.

Øvingsanlegget på skolen er ypperlig å bruke til dette

Øvingsanlegget på Norsk jernbaneskole er godt egnet til å teste ut og demonstrere ny teknologi fordi man ikke trenger å stanse togtrafikken, og man kan jobbe på dagtid, sier Torgersen.

Det at vi kan bruke skoleanleggene er helt supert, da vi kan få mer innsikt i et jernbaneanlegg uten å måtte gå nærme anlegg i drift - med alt det fører med seg, påpeker Andreassen.

 

Se dronen på Norsk jernbaneskoles youtubekanal her.

 

Drone_forside.png

Publisert: 29.06.2018 19:15 av Maria Dahl

Oppdatert: 29.06.2018 18:11 av Maria Dahl
« Tilbake
Del denne siden på:

Godkjent etter:

NS-EN ISO 9001:2015

 

Org.nr: 916 810 962

 

 

Besøksadresse

Østre Akervei 256, Jernkroken

0976 Oslo

 

Postadresse tidsskrifter/postpakker

Postboks 37, Alnabru

0614 Oslo

 

 

Fakturaadresse

Jernbanedirektoratet
DFØ Trondheim
Postboks 4746
7468 Trondheim

 

E-post: post@jernbaneskolen.no

Sentralbord: 990 99 949

 

 

 

Ansvarlig redaktør

Skolesjef

Eva Ervik

 

Nettredaktør

Kommunikasjonsrådgiver

Maria Dahl

Norsk jernbaneskole på sosiale medier